Het VU-Ashridge-CWRU ‘Coaching Presence’ Onderzoek
ondersteund door EMCC, ICF, LVSC, NOBCO, en ANSE –
Wil je het ongezegde in coachingsbijeenkomsten beter begrijpen, zodat je effectiever wordt in je begeleiding?
Tünde Erdös onderzoekt non-verbale interacties in coaching om een beter begrip te krijgen van hoe ‘presence’ in coaching bijdraagt aan het bereiken van doelen door je klant.
Coaching wordt in toenemende mate gezien en gebruikt als sleutel voor leiderschapsontwikkeling en teamontwikkeling binnen organisaties. Toch staat procesmatig onderzoek naar ‘presence’ in coaching nog steeds in de kinderschoenen. Eerdere empirische studies tonen aan dat coaching een effectief instrument is om de klanten te ondersteunen bij het bereiken van hun doelen, bij hun welbevinden en bij hun persoonlijke ontwikkeling. Tegenwoordig weten we dat coaching werkt. Maar de vraag is hoe coaching werkt: dat is nog steeds een black box.
Tünde wil onderzoeken wat er werkelijk gebeurt in coachgesprekken. Zij doet dat door verder te kijken dan wat coaches en klanten daar zelf over rapporteren doordat zij video-opnames van non-verbale interacties tussen coaches en klanten gedurende een longitudinale studie analyseert. Verwacht wordt dat de uitkomsten van haar onderzoek bijdragen aan een diepgaander begrip van hoe effectiviteit van coaching tot stand komt en hoe jij als coach je effectiviteit van je handelen in de praktijk kunt verbeteren en optimaliseren.
Je wordt onderdeel van de internationale onderzoeksgemeenschap die zich richt op het coachproces. We beogen om de relatie tussen onderzoek en beroepspraktijk te versterken door gericht bij te dragen aan een op bewijs gebaseerde manier van werken (evidence-base).
We nodigen je dus van harte uit om deel te nemn aan ons project. Je bijdrage wordt zeer op prijs gesteld.
Klanten ervaren dat ze begeleid worden door een coach die zich verbonden heeft aan een proces van voortdurende kwaliteitsborging van zijn of haar praktijk
Door succesvol aan dit project deel te nemen, kan geïndividualiseerde feedback je klanten voorzien van een aanvullende zienswijze op hun ontwikkeling. Coaches die tot nu toe geïndividualiseerde feedback hebben ontvangen, beschrijven deze feedback als helpend en als inspiratiebron voor hoe zij het coachproces vormgeven. Dat is in zichzelf waardevol omdat het de klant ten goede komt.
Voor vragen en voor meer informatie kun je contact opnemen met de onderzoekster: Mag.phil. Tünde Erdös, MSc. Executive Coaching,
E-Mail: tuende.erdoes@ptc-coaching.com